Veelgestelde vragen
Hieronder vind je een overzicht van de meest gestelde vragen over huisdierenverzekeringen.

Waarom een huisdierenverzekering?
Normale bezoekjes aan de dierenarts zijn redelijk normaal te betalen. Maar wat als de hond of kat daadwerkelijk een ernstig ongeluk krijgt? Of misschien wel levensbedreigend ziek is? Vaak zijn er drastische maatregelen nodig om een hond of kat er weer helemaal bovenop te helpen. Via de [link] kom je geen verassingen tegen. Bij kattenverzekering of hondenverzekering vind je meer informatie.

Wat vergoedt de Nationale?
De ziektekosten van je huisdier die gemaakt worden in Nederland worden de Nationale Huisdierenverzekering vergoedt o.a. het honorarium van de dierenarts; medisch noodzakelijke opnamen en behandeling (inclusief operaties en narcose); noodzakelijk onderzoek ter vaststelling van een aandoening of letsel door ongeval; in Nederland geregistreerde diergeneesmiddelen; (hulp)middelen zoals verbandmiddelen en implantaten. De overige dekkingen kun je nalezen in de polisvoorwaarden. Bij declaraties geldt een eigen risico van 20%. De maximale vergoeding per verzekeringsjaar is 2.000,- per huisdier.Wat kosten de aanvullende verzekeringen en wat wordt er vergoed? Voor meer informatie kunt je terecht op de website van de Nationale huisdierverzekering.

Uit welke verschillende dekkingen kan ik kiezen?

Basisdekking
De basisdekking vergoedt de meest voorkomende ziektekosten en medische ingrepen.

Aanvullende verzekeringen

Sterilisatie, castratie, vaccinatie en gebit.
Crematie
Is mijn hond in het buitenland verzekerd?
Nee. Alleen de ziektekosten van jouw huisdier die gemaakt worden in Nederland vergoed.

Zijn er kosten verbonden aan erfelijke ziekten en aangeboren aandoeningen bij de kat en hond meeverzekerd?
Via de Nationale Huisdierenverzekering worden de ziektekosten voorkomend vergoed wanneer een huisdier gezond is bij de aanvang van de verzekeringsovereenkomst. Het is belangrijk dat de erfelijke of aangeboren gebreken niet bekend waren (of konden zijn), voordat de verzekering werdt afgesloten. Een gebrek of de afwijking die duidelijk te zien is, een voorbeeld hiervan is een navelbreuk, een niet ingedaalde teelbal of een afwijkende stand van de benen. Aandoeningen van ellebogen en heupen worden niet vergoed.

Hoe kan ik een offerte of verzekering aanvragen?
Ga naar “kattenverzerkering” of “hondenverzekering” en klik hier op de bereken mijn premie. U kunt via deze knop verschillende pagina’s bekijken en uw eigen persoonlijke voorkeur aan verekering kiezen. Meer informatie over de Nationale huisdierenverzekering vindt u hier.

Is een identificatieclip verplicht?
Ja, deze is verplicht. De huisdierenverzekering stelt identificatie en een geregistreerde hond of kat verplicht. Je huisdier hoeft niet gechipt te zijn om een verzekering af te kunnen sluiten. Bij je eerstvolgende bezoek aan de dierenarts kun je deze chip eenvoudig aanbrengen. De kosten van het chippen worden vergoed, met als uitzondering de kosten van het dierenartsconsult.

Wanneer gaat de huisdierenverzekering in?
Op het moment dat je via De Nationale Huisdierenverzekering een verzekering hebt afgesloten, ben je direct verzekerd met een voorlopige dekking. Je krijgt binnen een aantal dagen een melding dat jouw huisdier geaccepteerd is. Vanaf dat moment is je huisdier officieel verzekerd. Hierna heb je de verzekering nog 14 dagen vrijblijvend in huis en kan de verzekering opgezegd worden wanneer er geen declaratie is ingediend.

Krijg ik korting bij meerdere katten of honden?
Nee, voor elke hond of kat wordt individueel naar gekeken. Er geld geen korting op de premie.

Geldt er een wachttermijn voor het indienen van declaraties?

Huisdierenverzerkering
Voor het declareren van ziektekosten geldt een wachttermijn van 30 dagen. Dit geldt niet voor kosten als gevolg van een ongeval en het plaatsen van de identificatiechip.

Aanvullende verzekeringen
Deze verzekeringen kennen geen wachttijd.

Heb ik een eigen bijdrage?
Bij de Nationale huisdierenverzekering geldt een eigen bijdrage van 20%. De aanvullende verzekering crematie kent géén eigen bijdrage. Bij de aanvullende verzekering sterilisatie, castratie, vaccinatie en gebit hoeft je géén eigen bijdrage te betalen voor sterilisatie in het eerste levensjaar van je hond of kat.

Hoe kan ik een klacht indienen?
Heeft u klachten omtrent de verzekering of andere zaken kijk dan voor
meer informatie op de volgende link.

Contact
Wilt u contact met ons opnemen? Dat kan, klik hier voor ons contactformulier en u wordt zo spoedig mogelijk geholpen.